در آستانه ورود به عصر اطلاعات، پارادیم جدیدی به نام فناوری اطلاعات مطرح شده است که تأثیر اجتنابناپذیری بر تمامی حوزههای دانش بشری داشته و نهادهای مختلف اجتماعی را دستخوش تغییرات بزرگی نموده است. نهادهای آموزشی در مواجهه با این پارادیم، بر اساس رویکردهای جدید، نظام آموزشی خود را در سطوح مختلف، تنظیم مینمایند.
آموزش الکترونیکی نیز پارادیمی جدید و محصول فناوری اطلاعات میباشد و چند سالی است توسط برخی سازمانها و دانشگاهها در قالب طرحهای آموزشی متعدد مطرح و حتی اجرا شده است. به طورکلی فناوری اطلاعات، فرصتهای جدیدی را برای جوامع مختلف ایجاد کرده است؛ جوامعی که سریعتر این فرصتها را شناسایی کنند، میتوانند با جهشی ساختاری، عقبماندگیهای خود را جبران نمایند. فراهمنمودن زیرساختهای ضروری، ارائه طرحهایی نظیر « نهضت سوادآموزی الکترونیکی» کلید گذر ما به جامعه اطلاعاتی خواهد بود. آموزش الکترونیکی میتواند بسیاری از معضلات جوامع- از جمله نیازهای روزافزون مردم به آموزش، عدم دسترسی یکسان به مراکز آموزشی، کمبود امکانات اقتصادی، کمبود آموزگاران مجرب، و هزینههای زیادی که صرف آموزش میشود- را برطرف نماید. مزایای زیادی برای این نوع سیستم آموزشی برشمردهاند که معایب آن را پوشش میدهد.
با ورود به سیستم آموزش الکترونیکی، کتابخانهها نیز همچون زیرسیستمهای دیگر دچار تغییرات زیادی خواهند شد. این که کتابخانهها در سیستم جدید چه نقشی پیدا خواهند کرد بستگی زیادی به رویکرد کتابداران به فناوریهای جدید دارد. آنچه مسلم است این که کتابداران باید همگام با تحولات، پیش روند و گرنه نقش آنها در صحنه آموزش بسیار کمرنگ خواهد شد. کتابداران باید نیاز سیستمهای جدید را شناسایی کنند و متناسب با آن، خدمات جدیدی را ارائه نمایند و نقش هدایتگری خود را در عرصههای تولید، سازماندهی و اشاعه اطلاعات در مدلهای جدید حفظ کنند.
به طورکلی دورنمای آینده آموزش الکترونیکی را میتوان چنین تصویرکرد: انتشار رایگان دانش بین کشورها ممکن است منجر به کاهش اختلافات بین کشورها شود. کشورهای توسعهنیافته در زمینههای علمی رشد سریعتری پیدا میکنند و دسترسی همگانی و رایگان به منابع آموزشی باعث شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی جهان خواهد شد.